lauantai 17. tammikuuta 2009

Jakomielitautia

Salarakas lähti luotani hetki sitten. Pizzalla käytyämme kävelimme ulkona hänen autolleen ja kirpeässä pakkassäässä jutustelimme vielä hetken ennen hänen lähtöään. Olen ollut vähän utelias hänen tilanteestaan kotona. Mitä hänen kihlattunsa ajattelee, epäileekö mitään? Mikä on muuten meininki? Aikooko hän erota? Varovaisesti utelin häneltä tilannetta.

Salarakkaani vastauksista sain ihan sellaisen mielikuvan, että minun ei tarvitsisi sanoa kuin "Joo", niin hän eroaisi kihlatustaan ja ottaisi minut tilalle. Vähän kuin hän olisi pommi, joka laukeaa minun Joo -sanastani. Huih. Tämä on hiukan kärjistetysti sanottu, mutta suunnilleen siltä keskustelumme tuntui. Pommihan se varmaan olisikin, meille kaikille kolmelle. Aivan kuin hän toivoisi, että minä antaisin hänelle hyvän syyn jättää naisensa. Aivan kuin hän toivoisi sitä, että haluaisin hänet kokonaan... Aivan kuin hän yrittäisi saada minut täysin koukkuun...

Ja minä tunsin itseni jakomielitautiseksi. Joku osa minusta halusi riemusta kiljuen huutaa "joo" ja toinen osa huusi "Otetaas nyt iisisti, hauskaahan tässä vain pidetään, ei tässä mihinkään parisuhteeseen olla ryhtymässä. Juokse karkuun vielä kun voit!" Avasin suuni ja mielessäni pöyri vain iso hedelmäpeli....joo-ei-ei-ehkä-joo-ei ---hauskaahantässävainpidetään... Yritin sanoineni tasapainoilla kaikkien osieni tahtojen välillä. Veikkaanpa, että ulosanti ei ollut kovin vakuuttava...

Mä en siis todellakaan halua mitään parisuhdetta taas! Ja siksi juuri mä tapailen varattua miestä! Tarkoitus ei ole järjestää heille eroa ja itselleni liian lemmenkipeätä ex-salarakasta, joka haluaa muuttua ihan oikeaksi miesystäväksi. Sehän olisi ahdistavaa: Tuolloinhan minulla olisi ikään kuin velvollisuus seurustella tämän miehen kanssa; hänhän jätti kihlattunsa minun vuokseni! Ja sellainen velvollisuus, niin kuin nyt velvollisuus yleensä, ei olisi kiva lainkaan!

Toisaalta minulla ei ole pienintäkään aikomusta luopua hänestä.

Eli siis paras toivoa että he pysyvät tavallisesti yhdessä. Mutta kuinka jakomielitautista se sitten on?! Treffailla miestä ja toivoa että hän pysyy yhdessä toisen naisen kanssa!?

Ei kommentteja: